Halaman

Jumaat, 23 Oktober 2009

Editing Video

Selasa n Rabu lepas aku baru lepas attend Kursus Digital Video Level 1. Cikgunya ex-classmate aku masa kat ITM. Kursus nie memperkenalkan tentang dunia kamera mostly untuk making video n sedikit pasal still photo. Aku tentang teknik shooting nie atau jenis-jenis cam nie kureng sikit. Maklumlah barang-barangnya mahal. Kamera digital pun x der. huhuhuhu. Ada promo offer pun aku bagi bagi kat adik aku. So untuk event dalam unit aku, aku la cameramannya. Tapi part yang paling best ialah masa editing. Aku adalah sikit basic pasal guna software editing nie dan adalah menghasilkan vcd untuk suka-suka. Dulu aku gunakan Cyberlink Power Director untuk edit assignment pertama aku pasal Ucapan Rayer unit aku. Kalau aku jumpa aku paparkan kat sini. Tak tau letak mana. maklumlah asyik pindah randah. Aku gunakan kamera Fuji Fine PIX. Kamera apa tu? Kamera digital biasa jer yang wat tangkap gambar tu. Ambik part tu sikit pastu tansfer kat komp. Delete. Shot la.. 3 minit . transfer. delete. Itu le keje. Ade unit laen ofer viewcam diorg. X reti guna lak so gunakan apa yg ader. Tapi pastu aku suka sesgt guna Sony Vegas Studio Movie coz nampak lebih canggih drp Power Director untuk aku edit shoting psl Sukna. Aku x puas ati wat citer nie coz byk kija n ramai yg push suruh siap cepat. Aku wat dalam 4 ari jer untuk duration 5 lagu. Hampeh tu. Coz aku pun bukan pro sgt. Nak upload gambo lagi .... isk isk .. Skang aku try laks Pinnacle Studio laks. Cam best gak. Nanti kalau menjadi aku uploadkan kat blog nie ok?????
Begitulah kesahnya... Wallahualam

Tiada ulasan: